Zacznijmy od tego, że nie każdy dobry specjalista z zakresu usług medycznych, musi być świetny w relacjach międzyludzkich. Nie każdy ma predyspozycje do bycia otwartym, zawsze uśmiechniętym i chętnym do rozmowy. Niestety każdy lekarz powinien postarać się, by funkcjonować wśród pacjentów i personelu na dobrym poziomie. Tylko w ten sposób można przełamać szkodliwe stereotypy.

Wizerunek eksperta

Może się zdarzyć, że jako lekarz kilka razy odburkniesz na pytanie pacjenta. Niestety wtedy musisz liczyć się z tym, że zdenerwowany odbiorca Twojego komunikatu, może napisać na Twój temat coś nieprzyjemnego. Jako lekarz, stajesz się w jakiś sposób osobą publiczną. Twoje nazwisko jest wizytówką do dalszej kariery. Z tego względu, zawsze lepiej grzecznie odpowiedzieć: „proszę państwa, mam mnóstwo spraw na głowie, nie mogę teraz rozmawiać”, niż: „odejść!” albo: „nie zawracać mi czasu teraz!”.

Od czego zacząć?

Specjaliści od marketingu mogą usunąć negatywne opinie z Internetu. Jest to ciężka praca, skuteczność np. w przypadku opinii Google, to usunięcie 2/10 negatywnych opinii. Mimo wszystko to trud, który warto podjąć. Czasem usunięcie dosłownie kilku negatywnych opinii, znacznie zwiększa ogólną średnią widocznej recenzji.

Reszta wysiłku należy do Ciebie. Jeśli myślisz o tym, by w przyszłości otworzyć własną placówkę medyczną lub pragniesz dostać się do renomowanego prywatnego ośrodka, bez dobrych opinii nie będziesz mieć żadnych szans. Placówki medyczne, które dobrze się cenią, przed zatrudnieniem sprawdzają opinie dotyczące lekarza. W tym wypadku żadna wiedza i bogate doświadczenie nie pomoże, kiedy komentarze pod Twoim nazwiskiem będą krzywdzące.

Staraj się zachować dystans, zrezygnuj z obraźliwych odpowiedzi i uwag. Nie zniżaj się do poziomu osoby, która nie potrafi zapanować nad swoimi emocjami. Twój zawód jest prestiżowy, dlatego Twoje zachowanie powinno się różnić od reakcji gminu. Odpowiedź w stylu: „on mnie sprowokował”, nikogo nie będzie interesować.

Ufasz poczcie pantoflowej? To niedobrze!

To kolejny błąd. Wspominaliśmy wcześniej, że Internet i tak się o Tobie dowie. Możesz nic nie wiedzieć, podczas gdy na forach będą krążyły opinie z podpisem Twojego nazwiska. Ludzie są bezwzględni – zwłaszcza ci, których zlekceważono. Mogą nie mieć racji a jednak dla obrony swojego ego, będą walczyć. Niektórzy wykazują się ogromną determinacją – wypisują w Internecie coraz barwniejsze historie i rzadko przejmują się zakazem podawania czyiś danych osobowych.

Właśnie dlatego zamiast poprzestawać na opiniach, które słyszysz w miejscu pracy, pokaż się w Internecie i bądź gotów na konfrontację. Oczywiście nie mówimy o szukaniu szkodliwych wpisów i odpowiadaniu na ich treść. W momencie, gdy sytuacja jest naprawdę poważna, konieczne jest skontaktowanie się z firmą marketingową, celem zaplanowania strategii kryzysowej. Jeśli negatywne wpisy są pojedyncze a ich treść wyssana z palca, wystarczy próba usunięcia opinii drogą ich weryfikacji przez Google.

W międzyczasie zacznij pracować nad budowaniem wizerunku eksperta w Internecie. Czytelna, nowoczesna strona internetowa, obecność na portalach rankingowych, typu Znanylekarz.pl, podpisywanie się swoim nazwiskiem pod artykułami branżowymi, umieszczanymi na popularnych serwisach, czy stworzenie profilu biznesowego na portalu Facebook. Pokaż się, bądź dostępny, odpowiadaj na pytania pacjentów. Nie musisz mieć na to wszystko zbyt wiele czasu. Firma marketingowa większość spraw załatwi za Ciebie, natomiast w przypadku konieczności uzyskania od Ciebie informacji, będziesz dokładnie wiedzieć o co chodzi oraz do kiedy masz czas na odpowiedź. Sprawny marketing to w przypadku branży medycznej, absolutna konieczność. Nie bagatelizuj tego dłużej i zacznij walczyć o kreowanie profesjonalnego wizerunku, który poszerzy Twoje perspektywy na rozwój dalszej kariery zawodowej.