Zgodnie z ustawą (Dz. U. nr 112, poz. 654 z późn. zm.), każdy podmiot leczniczy, w tym lekarz pracujący w prywatnej klinice, ma prawo do przekazywania ogólnej informacji o zakresie i rodzajach udzielanych przez siebie świadczeń.

Brakuje jednak możliwości stosowania formy reklamy. To oznacza, że techniki perswazyjne znacznie usprawniające rozpowszechnianie oferowanych usług, są zakazane. Dlaczego?

Odpowiedzi można się doszukać w art. 63 Kodeksu Etyki Lekarskiej:

Lekarz tworzy swoją zawodową opinię jedynie w oparciu o wyniki swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione.

Z kolei reklama to zgodnie z definicją:

połączenie informacji z komunikatem perswazyjnym, który ma na celu wspieranie promocji i zbytu towaru lub usług.

Dodatkowo, zgodnie z opinią radców prawnych Naczelnej Izby Lekarskiej z dnia 6 marca 2013 roku, reklamą jest informowanie ludzi o świadczeniach i usługach, podkreślanie ich zalet tak, aby ludzie chcieli za nie zapłacić.

Prowadząc swoją działalność w branży medycznej należy zatem być uczulonym, nie tylko na treść ale i formę przekazywanych informacji. W momencie złamania prawa, można w szybki sposób zakończyć swoją kwitnącą karierę lekarską. Czego więc unikać, by móc dalej rozwijać swoje umiejętności?

  • Nie wolno zachęcać potencjalnego pacjenta do skorzystania z usług medycznych poprzez manipulację informacją;
  • Nie należy podawać pełnej informacji o nowatorskich metodach, krótkim czasie i skuteczności leczenia;
  • Nie wolno składać pustych obietnic pacjentowi, którego nawet nie widziało się na oczy;
  • Nie należy określać cen i oferować promocji w miejscu poza samą stroną internetową lekarza lub ośrodka, w którym ten pracuje;
  • Nie wolno podawać producenta stosowanego sprzętu i narzędzi, zwłaszcza jeśli pragnie się zaznaczyć stosowanie nowatorskich rozwiązań.

Slogany takie jak: nie znajdziesz lepszego specjalisty – tylko my wyleczymy Cię z każdej choroby w krótkim czasie, bez ryzyka i powikłań, są typowym przykładem manipulacji potencjalnych klientów a więc są zakazane. Nie należy zapominać, że lekarz nie jest cudotwórcą, lecz człowiekiem z misją niesienia pomocy. To znacząca różnica. Nie zapominaj o tym podczas reklamowania się w przestrzeni Internetu.

Content marketing to sprawdzone, skuteczne i coraz bardziej powszechne narzędzie stosowane w promocji usług różnych branży. W medycynie jest to o tyle popularna taktyka informacyjna, że nie łamie przepisów prawa, stąd jest bezpieczna. Dlatego też zdobywaj wiedzę za pośrednictwem naszego bloga. Ucz się przedstawiania swoich usług w Internecie w taki sposób, by pozyskać pacjentów bez narażania się na niepotrzebne problemy.