Nowoczesne ośrodki medyczne, poza posiadaniem sprawdzonego sprzętu stacjonarnego, powinny być zorientowane w możliwościach, jakie dostarcza Internet. To bardzo ważne w kwestii utrzymania komunikacji: lekarz-pacjent, lekarz-lekarz, lekarz-inny pracownik medyczny na poziomie gwarantującym szybki przesył informacji.

Dokumentacja medyczna w chmurze

Wielu pacjentów, zwłaszcza tych, którzy zamieszkują obszar wsi oraz prowincji, narzeka na brak możliwości szybkiego uzyskania istotnych dla nich informacji. Dla przykładu, w przypadku złych wyników badań, ośrodek zdrowia zazwyczaj dzwoni do pacjenta jednak nie może podać żadnych konkretnych wiadomości. Dopiero po umówieniu wizyty u lekarza, zaniepokojony pacjent może zdobyć komplet informacji oraz zostać przekierowanym na dodatkowe badania lub określone leczenie.

Firma Comarch wpadła jednak na rozwiązanie tego problemu. Dzięki elektronicznej dokumentacji medycznej, możliwe jest bieżące informowanie o danej sytuacji zarówno pacjenta, którego to dotyczy, jak i innych lekarzy, czy pracowników medycznych, mogących pomóc.

Jak to działa?

Placówka medyczna wyposażona w taki system, posiada możliwość łatwego przechowywania obszernej dokumentacji wraz z historią chorób i wizyt pacjentów. Co ciekawe, dane mogą być wprowadzane nie tylko za pośrednictwem komputera ale nawet smartfona, przez co można w wygodny sposób przesyłać dokumenty z dowolnej lokalizacji. Dodatkowo stworzony jest portal pacjenta, dzięki któremu możliwe jest bieżące śledzenie swojej sytuacji.

Cyfrowe podpisy i karty kryptograficzne, zapewniają uwierzytelnianie dokumentów bez konieczności odbywania długiej podróży do określonej jednostki medycznej. Z kolei dzięki komunikacji między placówkami, dochodzi do ekspresowego przesyłu danych pacjenta, który np. jest przewożony z jednego szpitala do drugiego.

Reasumując, za pośrednictwem e-dokumentacji można:

  • dokonywać archiwizacji, przetwarzania i udostępniania danych medycznych związanych z realizacją procesu diagnostyczno-terapeutycznego
  • gromadzić dane i dokonywać ich transferu między jednostkami medycznymi np. współpracującymi ze sobą w danym regionie
  • zdalnie informować pacjenta o jego stanie zdrowia oraz zagwarantować mu odpowiednią opiekę
  • szybko reagować na powstałe zagrożenie zdrowia i życia pacjenta

Biorąc pod uwagę wielość korzyści idących w parze z cyfryzacją usług medycznych, nie sposób ich nie wykorzystać. Mówimy o usprawnieniu pracy lekarzy ale przede wszystkim o zagwarantowaniu realnego poczucia bezpieczeństwa oraz pomocy ich pacjentom.