Ustawa o działalności leczniczej z 2011 roku (Dz. U. z 2011r. Nr 112 poz. 654) – to ona stanowi czerwone światło dla branży medycznej. Zakaz reklamowania swoich usług to istotne utrudnienie, jednak spokojnie m– zamiast reklamować, naucz się skutecznie informować!

Ponieważ konkurencja nie śpi, konieczna jest znajomość ograniczeń oraz możliwości. Do tego wypada podjąć dogłębną analizę rynku – najlepiej w gronie specjalistów od marketingu medycznego. Chodzi o reagowanie na popyt w danej lokalizacji, przewidywanie trendów oraz kreowanie nienagannego wizerunku Twojej firmy.

Wszystko to jest niezbędne do pozyskania nowych klientów oraz utrzymania przy sobie tych obecnych.

Pozyskiwanie pacjentów

Do tego niezbędne jest poznanie potencjalnych odbiorców kliniki. O co chodzi? O zbadanie rynku w którym znajduje się Twój ośrodek. Istotne są następujące kryteria:

  • Miejsce zamieszkania grupy odbiorców – istnieje znacząca różnica między oferowaniem usług skierowanych do mieszkańców dużych miast a tych z małych wsi. W tym pierwszym przypadku wygrywa nowoczesność i dogodna lokalizacja, z kolei w przypadku drugim chodzi głównie o pozyskanie zaufania, stąd warto np. zatrudnić lekarzy, którzy są już znani mieszkańcom, czy też wydać ogłoszenie odnośnie pracy dla osób zamieszkujących tereny sąsiadujące z kliniką (np. w ramach sprzątania, obsługiwania recepcji czy asysty podczas badań i zabiegów).
  • Wiek grupy odbiorców – czyli dostosowanie zabiegów do chorób występujących we wszystkich grupach wiekowych, które występują na danym obszarze. W przypadku położenia ośrodka nieopodal starego osiedla mieszkalnego, zapewne najbardziej pożądany będzie duży oddział geriatryczny. Z kolei nieopodal nowo powstałych bloków warto zaoferować usługi dla dzieci oraz ich rodziców. Przede wszystkim w tym wypadku przydaje się lekarz pierwszego kontaktu oraz pediatra. Na takim obszarze także okuliści, laryngolodzy, czy stomatolodzy będą mieli pełne ręce roboty.
  • Powszechne choroby – ponieważ zmieniają się czasy, powstają także inne choroby. Dziś już nie gruźlica, lecz np. otyłość czy choroby krążenia, mogą prowadzić do poważnych problemów. Warto oferować usługi, które mają w danym okresie największe zapotrzebowanie. Pamiętajmy jednak, by przewidywać trendy. Chociaż w odniesieniu do chorób, to brzmi naprawdę kuriozalnie, faktycznie mają one swoje trendy. W czasach gdzie praca polega głównie na siedzeniu przed ekranem monitora oraz podjadaniu niezdrowych przekąsek, należy reagować adekwatną opieką medyczną. Dietetycy, specjaliści od naczyń, przewodnictwa nerwowego, ortopedzi, neurolodzy, kardiolodzy oraz chirurdzy, z pewnością są niezwykle potrzebni i prawdopodobnie będą pożądani przez rynek także w dalekiej przyszłości.
  • Potrzeba lokalnych rozwiązań – np. urządzenie do badania USG. Należy reagować na braki usług w danej lokalizacji, czyli iść z duchem czasu oraz odpowiadać podażą na popyt.

Budowanie relacji z pacjentem

Gdy pozyska się już pacjentów dzięki wnikliwemu badaniu rynku i odpowiedzi na jego potrzeby, nie można wcale mówić o zakończeniu zadania. Przed ośrodkiem medycznym kolejne wyzwanie, czyli budowanie relacji z klientami. Tutaj istotne jest dosłownie wszystko – od czystych pomieszczeń, przez uprzejmą obsługę i doświadczenie lekarzy, po nowoczesne narzędzia oraz możliwość wykonywania refundowanych badań.

Postawa i wizerunek lekarza

Wizerunek lekarzy zatrudnionych w klinice bezpośrednio odbija się na wizerunku samego ośrodka. W momencie gdy pracownicy cieszą się świetną renomą, klinika ma coraz większe szanse na stanie się bardziej popularną i polecaną. W odwrotnej sytuacji następuje spadek zainteresowania kliniką. Wtedy prawdopodobnie konieczne jest zatrudnienie innych, sprawdzonych lekarzy z dobrymi opiniami oraz tzw. PR kryzysowy, czyli próba odnowienia dobrego wizerunku kliniki. Pamiętajmy jednak, że lekarze z dobrymi opiniami także wybierają ośrodki o dobrej renomie. Jak więc zachęcić ich do współpracy?

Wizerunek firmy

Faktycznie, wizerunek samego ośrodka jest także istotny w dobieraniu sprawdzonej kadry. jeśli kwestia odbioru kliniki jest w opłakanym stanie, dobrych specjalistów należy czymś zachęcić. Mogą to być większe wpływy w ośrodku, czy wyższe pensje. Może to być kontrakt z producentem nowoczesnych narzędzi, które pozwalają na rozwój kariery lekarzy. Słowem, należy zaryzykować. Wizerunek nowatorskiej firmy, spełniającej standardy na światowym poziomie, z pewnością pozwoli na zatrudnienie coraz lepszych specjalistów i w tym wypadku marketing napędzi się sam. Nieustanne sukcesy oraz podołanie trudnym zabiegom wywindują pozycję kliniki. Wówczas pacjenci z różnych zakątków kraju a nawet spoza niego, zaczną przyjeżdżać w poszukiwaniu profesjonalnej i sprawdzonej pomocy.

Jak to zrobić?

Chwal się każdym sukcesem! Informuj o publikacjach, pod którymi Twoi lekarze podpisali się jako eksperci. Daj pacjentowi sygnał, że w Twojej klinice żaden sukces nie jest dziełem przypadku. Pokazuj zdjęcia nowoczesnych urządzeń, uśmiechniętego personelu, czy relacji z konferencji medycznych. Bądź na bieżąco, ponieważ marketing medyczny to połączenie praktyki lekarskiej z przedsiębiorczością a także chęcią ciągłego rozwoju, dociekania lepszych metod profilaktyki oraz leczenia chorób.