Czy polskie placówki są przygotowane do przyjęcia pacjenta zagranicznego? Na bieżąco prowadzone są badania, które rozjaśniają tę kwestię. Ustalane są kryteria, jakie decydują o potencjalnej atrakcyjności placówki medycznej dla klientów zagranicznych.

Za wspomniane badania odpowiada głównie Instytut Badań i Rozwoju Turystyki Medycznej. O destynacji na rynku turystyki medycznej decydują następujące kryteria.

Oferta placówki

Powinna być przygotowana z myślą o potrzebach pacjentów znających różne standardy. Oczywiście tutaj przede wszystkim brane pod uwagę jest doświadczenie lekarzy, jednak podejście pozostałego personelu ośrodka, czy estetyka wnętrza także są istotnymi wyznacznikami.

Nowoczesna klinika, powinna posiadać kilka oddziałów, które pozwoliłyby na oferowanie kompleksowych usług. Do tego warto pochwalić się nowoczesnymi świadczeniami, które wcale nie są jeszcze tak powszechne na całym świecie. Należy jeździć zagranicę i poznawać obce standardy, by później wiedzieć, z czym przyjdzie nam się zmierzyć.

W tym zakresie mówimy zarówno o międzynarodowym doświadczeniu lekarzy (specjalizacje, działalność badawcza), jak i nowoczesnym wyposażeniu kliniki. Sprawność personelu w obsłudze pacjentów (także w obcym języku) jest także istotna. Zwłaszcza, gdy mamy na myśli komfort pacjenta już przebywającego w naszym ośrodku.

Położenie kliniki

Nie da się ukryć, że położenie geograficzne kliniki także ma znaczenie. Chociaż najlepiej ulokować placówkę w dużym, atrakcyjnym turystycznie mieście blisko granicy innego kraju, małe miejscowości także mają szanse przebicia. Jeśli placówka mieści się w przyjemnej lokalizacji a przy tym daje możliwość migracji turystów, istnieje szansa na jej rozwój.

W przypadku, gdy lokalizacja ośrodka to centrum kraju, warto byłoby zadbać o dostęp do lotniska, stacji kolejowej obsługiwanej przez szybkobieżne pociągi a także dostęp do komunikacji miejskiej z przystankiem nieopodal placówki (busy, taksówki, tramwaje, metro).

Strona internetowa

Na stronie internetowej powinna być opcja zmiany języka przynajmniej na przynajmniej jeden obcy.

Także obsługa recepcji, personel i lekarze powinni posługiwać się językiem obcym, dzięki któremu mogą przeprowadzić wstępną rozmowę i rezerwację pacjenta zagranicznego w ich placówce medycznej.

Coraz bardziej popularne jest korzystanie z usług „International Office“ stanowiącej jednostkę pośredniczącą w organizacji pracy wewnątrz struktury kliniki. Tego typu organizacje są odpowiedzialne za pozyskiwanie nowych klientów oraz obsługę pacjentów już korzystających z usług danej placówki. To bardzo wygodne rozwiązanie pozwalające na szybką zmianę standardów w relacji personel – klient.

Należy pamiętać także o optymalizacji strony internetowej. Powinna być ona jak najbardziej intuicyjna. Informacji nie może być ani za mało ani zbyt dużo. Chodzi o to, by potencjalny klient, także zagraniczny, był w stanie odnaleźć odpowiedź na postawione pytanie w jak najszybszym czasie. Bez frustracji i pozbywania się okienek z niepotrzebną treścią.